Richi, toto je asi na dlhsie a nesuvisi to uplne s temou. Ale ked uz sme zacali, snad nas admin nesprdne. Pripadne zalozime novu temu a presunieme to tam.
Co pises, ze riadidla sa nepohli, to tak nie je. Staci minimum pohybu, co na videu nemas sancu postrehnut, a motorka sa okamzite nakloni. V praxi to funguje takto.
Chces zatocit dolava:
1.) prenesies vahu nalavo
2.) automaticky, mnohi si to ani neuvedomia, jemne tlacis na lave riaditko - jednoducho ako sa naklonis, lavu ruku sice pokrcis ale na 100% trochu zatlacis riaditka. Pravou rokou castokrat jemne zatiahnes pravu stranu riaditka. Ak si budes davat pozor a nasilu to nespravis, nevadi, motorka to spravi za teba, len omnoho pomalsie, kedze kolesa ju drzia v rovnovahe (gyroskopicky efekt).
3.) koleso sa natoci doprava
4.) odstrediva sila polozi motorku dolava... ty ako jazdec tam uz si, ak mas spravnu techniku jazdy
5.) hned ako odstrediva sila polozi motorku dolava predne koleso sa tiez natoci dolava!
6.) V tomto momente sa vyrovnaju gravitacne sily a odstredive sily, ty s motorkou nepadnes a motorka ZATOCI DOLAVA, kedze RIADITKA ZATOCILI dolava.
Cim rychlejsie ides, tym je odstrediva sila vacsia. Ak ides velmi, velmi pomaly, staci ti otocit riaditkami dolava a zatocis dolava.
Ak ides trochu rychlejsie, staci ti preniest vahu tela a otocit riaditkami dolava. Zatocis dolava a nepadnes (odstrediva sila bude rovna gravitacnym silam na druhej strane).
Ak ides rychlo, uz musis cielene udrzovat motorku v naklone prave "countersteeringom", t.zn., ze pocas celej doby zatacania dolava tlacis na lavu ciast riaditka. Vsetky kroky su ale presne tie iste ako som ich opisal.
Do istej rychlosti sa da relativne efektivne zatacat aj bez ruk - motorka sa postara o natocenie riaditok. Zvysujucou sa rychlostou sa ale polomer zatacania pri pouziti len prenosu vahy tela bez chytania sa riaditok extremne zvacsuje = bez aktivnej prace s riaditkami sa na motorke neda normalne jazdit a efektivne zatacat.
Video priklad (pozri od 2:00, tam je to krasne vidiet, co robi predne koleso pri zatacani):
https://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc&feature=player_detailpage#t=121Jazdec vo videu ide dost pomaly a tocenie kolesa ledva vidiet aj v spomalenom zabere. Pri vyssej rychlosti to bez nejakej vacsej videoanalyzy nemas sancu zbadat. Cim rychlejsie ides, tym je polomer zatacania standardne vacsi = natocenie riaditok mensie. Ten tvoj system polozenia prstov na obrazovku nie je najlepsia metoda ako nieco dokazovat
Aj ked vlastne pises "mozno par mm ale to je nebadatelne"....a presne na tom to cele stoji!
A este jeden mozno trochu extremne zjednoduseny priklad co mi prave napadol, ale tak to funguje:
Zober si akekolvek pero s kruhovym prierezom (simulacia pneumatik). Spinka predstavuje jazdca. Prva polovica pera predne koleso, druha polovica pera zadne koleso. Pero sa neohyba = to simuluje zamknutie riaditok do polohy rovno. Teraz daj spinku tak nech je trochu nalavo a suchni pero dopredu (snaz sa rovno). Stane sa to, ze pero pojde rovno, urcite nezatoci dolava, aj ked jazdec (spinka) presunula tazisko dolava. Spinka samozrejme padne na lavu stranu, kedze posobi na nu gravitacia a nulova odstrediva sila. Toto by sa stalo aj s jazdcom a motorkou ak by sa riaditka pri zatacani absolutne neotocili a boli zamknute v polohe rovno.
Sorry, ak moje vysvetlenie vyznie ze mudrujem. To som nechcel (naozaj
), ale lepsie a kratsie to neviem opisat.