Moja cerstva skusenost s bateriou... Moja Integra ma presne 2 roky, bateria v nej je Yuasa YTZ14S AGM, cize tovarensky naplnena. Moto som kupoval novu v aprili 2017, nestala na predajni ani minutu, prisla mi este zabalena na palete. Ak predajca nepodvadza a nevymiena nove baterie za stare, tak bateria by mala byt rovnako stara ako motorka.
Uz zaciatkom tejto sezony (moja sezona zacala uz vo februari) som si vsimol, ze obcas starter netoci s velkym nadsenim. Dokonca jedno rano pred jazdou do prace nechytila na prvy krat ako obvykle a starter na chvilu akoby zavahal, dalsie dni v pohode, ale stale som mal pocit, ze startuje lenivsie. Vcera som si pocas dlhsieho vyjazdu dal kratku prestavku a asi po 15 minutach som sa pokusal opat nastartovat. Moto s teplym motorom nenaskocila na prvy krat, starter sice pretocil, ale pocul som akesi kliknutie a vzapati sa rozsvietila oranzova kontrolka chyboveho hlasenia, ktora nezhasla ani ked motor naskocil. Fajn, hovorim si, je piatok, skocim hned do Hondy. V servise som vysvetlil co sa stalo, hodili ju na diagnostiku a v pamati bol kod 37-1, viz obrazok.
Podla servisneho manualu chyba suvisi s riadiacim obvodom DCT prevodovky a aj tam sa pise, ze pokial nie je odpalena poistka a na vstupe PCM sa da namerat napatie (co sa evidentne da, kedze aktualne vsetko funguje), tak sa jedna o tzv. "intermittent" zavadu, cize taku, ktora sa moze prejavit nahodne, bez dalsich dosledkov a pokial sa neda zreplikovat, tak dalsia diagnostika je bezpredmetna.
Servisak kod vymazal a pokusal sa ho zreplikovat, ale ako to uz byva, vsetko OK, zavada sa uz neobjavila. Kedze bol piatok poobede, tak mi navrhli, ze sa mozem objednat na servis, kde vsetko premeraju, ale hned povedal, ze u DCT byva pri takychto chybach na 90% pricinou slaba bateria, uvolnene kontakty, alebo nieco podobne. Vravim mu, ze o bateriu a kontakty sa vzorne staram, cez zimu davam bateriu na udrziavacku (Optimate 4) a kazdu jar kontakty skontrolujem, ocistim, namazem vodivou vazelinou, dotiahnem.
Doma v garazi som nad tym spekuloval, tesne po jazde a vypnuti motora som nameral na baterii 12,68 V, co sa mi zdalo trochu malo, tak som ju nechal na nabijacke celu noc. Rano som odpojil, nechal pol hodinu postat v klude (teplota v garazi 13*C), a nameral som uz len 12,6 V, co zodpoveda cca 70% kapacity AGM baterie (zdroj Yuasa).
Pocas startovania napatie nekleslo pod 10,5 V a na volnobehu je na baterii 14,2-14,4 V. Pre motorky bez DCT toto moze byt este uplne v pohode a bateria je mozno v polovici svojej zivotnosti (necham ju dozit v skutri), ale DCT je na vykyvy napatia velmi citliva a pravdepodobne aj slaby vykyv moze sposobovat obcasne nepravidelne chybove hlasenia. Inak, nemam na moto instalovane ziadne spotrebice, do elektroinstalacie neboli robene ziadne zasahy, vsetko je v povodnom stave ako z vyroby.
Kazdopadne povazujem to za skore varovanie, ze bateria je na odchode, aj ked len po dvoch rokoch prevadzky, treba vsak povedat, ze jazdim pravidelne do prace, asi 10 km jednym smerom, co na uplne nabitie nestaci. Navyse bateria je umiestnena uplne nevhodne na najteplejsom moznom mieste hned nad motorom, pricom v uloznom priestore je po jazde v teplych dnoch take teplo, ze mi prestane nabijat USB adapter na mobil. V priestore inak vozim len nepremoky a nejake drobnosti, ktorym teplo nevadi, potraviny by som tam nikdy nedal.
Kupil som novu bateriu Exide ETZ14-BS, nalial kyselinu, aktivoval a na poloch nameral po 15 minutach 12,8 V (bez nabijania). Teraz je na nabijacke a necham ju tak par hodin, skor nez ju dam do motorky. Dufam, ze vydrzi aspon 2 roky