Honda ADV den: první jízda na skútru X-ADV a enduru CRF250 RallyText: Vláďa Novotný | Foto: Jan Stárek, Karel Táborský | Zveřejněno: 27.4.2017 | Zobrazeno: 13403x
Duben, ještě tam budem. Když přijíždím do Motorlandu v Bělé pod Bezdězem a teploměr ukazuje nekompromisní nulu, říkám si, že tahle pranostika má něco do sebe. Dnes se tu totiž odehraje ochutnávka adventure sekce okřídlené značky a naskytne se tak nejlepší příležitost oťuknout žhavé novinky X-ADV a CRF250 Rally. Pochopitelně dojde také na model Africa Twin v různém obutí, ale i na pár ryze silničních modelů.
V rámci jedné dopolední asfaltové jízdy mám příležitost skočit za rajdy novince X-ADV. Popravdě si nejsem jistý, jestli jde o skútr a nebo o motorku. O něco více se ale pochopitelně přikláním k definici skútr. Jedná se o adventure model, kterému dává chuť do života sedmsetpadesátkový řadový dvouválec s dvojspojkou DCT a jeho maximální výkon je zhruba pětapadesát koní. Pro třídu skútr je netradičně na zadní patnáctipalcové kolo přenášen řetězem. Kola s drátěným výpletem používají bezdušovou technologii a jejich rozměry 17“ a 15“ jsou příslibem toho, že by to v lehčím terénu a na rozbitých cestách nemuselo být marné.
Při manipulaci na místě je znát jeho vyšší váha (238 kg), která však mizí ve chvíli, kdy otáčím plynovou rukojetí a vyrážím vstříc novým "dobrodružným" zážitkům. Hodně neobvyklá jsou široká řidítka, kterým ale dávám plný počet bodů. Díky ním se „ixsko" výborně řídí a když budu předbíhat, jezdí se dobře také ve stoje v lehčím terénu. Posez je pochopitelně typicky skútrový a vzpřímená pozice zřejmě vyjde vstříc i delším výletům. Líbí se mi výborná ochrana před proudícím větrem, prostor pro nohy, ale i ruce chráněné bástry. Terénní skútr působí tvrdým a tuhým dojmem a možná právě díky tomu výborně projíždí rychlé táhlé zatáčky. V tom je opravdu výborný a od začátku mě přesvědčuje neuvěřitelnou stabilitou. Jenom pár stupňů nad nulou ve mně však nevzbuzuje potřebnou jistotu a na rozdíl od některých střelců skútr neposílám do tak hlubokých náklonů. I přes to je nastavené tempo poměrně vysoké a pokud se chci držet ve skupině, musím tahat o sto šest.
Od začátku jízdy jsem překvapen tím, jak X-ADV dokáže klamat tělem. Věděl jsem že jedeme rychle, ale když jsem se mrknul na digitální přístrojovku a viděl trojmístné numero, nechtěl jsem věřit vlastním očím. Tím spíš, že si motor jen tiše přede a automat tam plynule sází jeden kvalt za druhým. Holt mám tu čest se sedm pade, a to jede jako z praku, přičemž celkem slušně využívá použitelný spodek. Tím ale nechci říct, že by řadový dvouválec byl nějakým agresivním zabijákem, ba naopak, staví spíš na gumovém projevu a příjemně lineárním nástupu výkonu. Pokud je třeba, mám šanci si pomocí tlačítek plus, mínus, sám řadit a například při předjíždění kvalt sundat. Brzdy si dokáží s necelými dva a půl metráky velice dobřeporadit a disponují příjemným nástupem. Jak už jsem zmínil, ovladatelnost je opravdu výborná a chování v zatáčkách víc než dobré, což platí hlavně o táhlých rychlých, které má rád o něco více než ty utažené pomalejší. Během jízdy se přesvědčuji, že dost záleží, jak se na něm sedí a kde mám položené chodidla.
Během dne se naskytuje příležitost proklepnout X-ADV také na nezpevněných cestách, pro které se vlastně zrodilo a právě proto by se s nimi mělo umět poprat. Je jasné, že nižší zdvihy, menší kola a tím pádem nižší světlá výška budou jistým limitem a nedá se očekávat, že dokáže stejné věci, jako jeho vzor Africa Twin, nicméně něco umět musí. Vyklápím zubaté stupačky, zaujímám offroadový postoj a pouštím se do driftů a dalších terénních radovánek. Také zde oceňuji výbornou stabilitu, fajn ovladatelnost a lehké řízení díky širokým offroadovým řidítkům. Nevoní mi jenom hrana na bočním podsedlovém plastu, kotníky více od sebe a nášlapy, o které zavázím špičkou bot. Pokud by ale šly stupačky ještě o chlup více do zadu, už by to bylo nejspíš příliš a pozice ve stoje by nebyla dobrá. Takto je to jistý kompromis a není to zlé.
Průjezdy si řídím hezky plynem, a až nečekaně rychle si zvykám na nepřítomnost spojkové páčky, kterou si běžně jízdu na ADV motorkách koriguji. Lehčí terén, lesní a polní cesty X-ADV dává velice dobře a je jasné, že cestování opepřené občasnými výlety na šotoliny budou velkým lákadlem. Po jízdě přemýšlím, kdo si perfektně dílensky zpracovanou Hondu X-ADV za tři sta tisíc půjde koupit? Zřejmě to bude hodně různorodé spektrum zákazníků, mezi kterými se najdou jedinci, kteří by si normální cestovní enduro asi nekoupili. Jsem přesvědčen, že si najde oblibu také u něžného pohlaví, ale i u „vyzrálých“ motorkářů, kteří se nechtějí vzdát cestování a rádi si ho čas od času okořenění nějakým výletem do lehčího terénu. Benefitem je fakt, že na skútr pohodlně nastoupí a také z něj slezou, aniž by jejich kyčle dostaly zabrat. Ostatně takových cestovatelů na velkých skútrech člověk v Alpách pár potká. Více o novince napoví klasický redakční test, na který se už moc těšíme.
Zdroj: http://www.motorkari.cz/clanky/prvni-ji ... 36469.html EDIT 21.5.2017:
Taky Kejdžr si projel novou Hondu X-ADV...https://www.youtube.com/watch?v=ll2z_6vGhnk