Nastavenie zadneho tlmica

(rám, vidlice, pružiny, tlmiče, ...)

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod PRx » 07 Mar 2016, 08:45

Ahoj Pepe, již jsme o tom mluvili v pátek v Brně, nicméně ti to musím pochválit zde veřejně, je to ta nejlepší investice do našeho jinak jedinečného stroje :like: bohužel podvozek byl a je nejslabší článek na našem mazlíkovi, já o změně předních vidlic a zadního tlumiče uvažuju už druhým rokem a můj současný stav je rozebraná motorka v garáži :lol: stad tu moji přestavbu dám taky dohromady :? Takže super že ses do toho pustil a naplno teď užívej radosti ze sportovní jízdy, ale přeci jen Sku by to slušelo ještě o trochu víc :P
Obrázok užívateľa
PRx
*****
*****
 
Príspevky: 339
Registrovaný: 12 Sep 2013, 10:29
Bydlisko: Plzeň ČR a Bojnice SR
Motorka: Honda NC 700S

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod Pito » 07 Mar 2016, 08:55

Pepe-iba taka otazocka. Skusal si nieco robit so zadnym tlmicom pred jeho vymenou(teda tym povodnym). Ako to tu citam, nahlodava ma tiez myslienka vymeny podvozku. A po tvojej recenzii uz mi tecie aj slina :D
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2903
Registrovaný: 23 Okt 2015, 13:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod pepe » 07 Mar 2016, 10:21

Máš pravdu Petře, na Sku by se to mohlo projevit ještě víc, právě proto to ještě zvaž, tohle pérování je prostě bomba, špička, vím to, 20 let jsem jezdil na sportovních motorkách. Na NC jsem přelezl z určitých důvodů, jsem s ní nadmíru spokojen a ty motorky mi nechybí, jen po těch jejich luxusních podvozcích se mi stýskalo. Ale v sobotu se mi ten pocit vrátil :D . Samozřejmě je to čistě Tvoje rozhodnutí, jen se obávám, že to co máš v plánu bude zase jen polovičaté řešení, ta motorka, kterou jsi mi ukazoval, je zase jen rozpočtovka a střeva v té vidli tomu budou odpovídat...

To Pito: zadní péro mě až tak netrápilo, takže ne, nic jsem nezkoušel, mě hned od první jízdy rozčilovala hlavně přední vidle :evil: .
Obrázok užívateľa
pepe
****
****
 
Príspevky: 176
Registrovaný: 18 Jan 2014, 13:18
Bydlisko: Nové Město nad Metují
Motorka: Honda NC 700X

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod Pito » 07 Mar 2016, 10:56

No kua a to som si pochvaloval najma odpruzenie predku na NC zo zaciatku :D Ale zase presedlal som z maxika, takze niet sa co cudovat :lol: A zase je ina piesen, ked ty uz mas taketo skusenosti... Snad dojdes na nejaky zraz a hodime rec osobne, ako takto o tom vypisovat. 8-)
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2903
Registrovaný: 23 Okt 2015, 13:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod jezdec74 » 09 Mar 2016, 19:00

pepe píše:... odběhl jsem si na výstavu pozdravit kamarády z fóra (ty co tam byli jen údajně, tak s těmi se mi pozdravit nepodařilo, že Tome :) ).

Stálo mě to kompletně i s prací 34.000,- kč

Kurňa, teď jsem se prokousal i tímhle tématem a narazím na provokaci :D , koukám, že ani Ty neumíš poznávat hodiny, nebo jestli jste náhodou nestáli u stánku Cagivy, aniž by jste si toho všimli :lol: ).
Teda odpružení máš jistě senzační, ale je to palba, za chvíli se dostaneš na cenu Richiho Afričana :lol:
My heart beats for Honda.
Obrázok užívateľa
jezdec74
**********
**********
 
Príspevky: 3204
Registrovaný: 01 Sep 2013, 19:19
Bydlisko: CZ
Motorka: Iná

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod pepe » 09 Mar 2016, 22:47

No tak daleko to snad nedojde Tome, zatím jsem s cenou někde kolem letošního NC X ;) . A s těma hodinkama si někam dojdi :-) .
Obrázok užívateľa
pepe
****
****
 
Príspevky: 176
Registrovaný: 18 Jan 2014, 13:18
Bydlisko: Nové Město nad Metují
Motorka: Honda NC 700X

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod traker » 11 Mar 2016, 19:47

ja som nastavoval zadny tlmic klasika kladivo a hrubsi skrutkovac, nahodou ziadne poskodenie a slo to ako po masle..
traker
*
*
 
Príspevky: 8
Registrovaný: 17 Mar 2015, 19:20
Motorka: Honda NC 750X

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod Stanci » 12 Júl 2016, 07:31

hoši ak by som dotiahol zadny tlmic zdvihol by som centralny stojan ? lebo mam problem ked ideme s ladvinkou do lavej strany a tak viac klopime :D tak uz som asi 5x strchol ... podotykam ze stojan mam na dvoch strunach a vyskakuje uplne nadoraz hore
Obrázok užívateľa
Stanci
*****
*****
 
Príspevky: 415
Registrovaný: 06 Feb 2016, 21:39
Bydlisko: Jalovec
Motorka: Honda NC 700S

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod puccky1 » 12 Júl 2016, 20:13

Samozrejme zdvihnes tak celu zadnu cast moto tym aj stohan bude vyssie
Ale aj tak si myslim ze zabranit sa tomu da aj jednoduchsie
Nechcela si ladvinka kupit nahodou Djuka
Alebo si to mylim s niekym inym ?

Odoslané z A0001 pomocou Tapatalku
Obrázok užívateľa
puccky1
Moderátor
Moderátor
 
Príspevky: 4326
Registrovaný: 03 Feb 2013, 22:29
Bydlisko: Žiar nad Hronom
Motorka: Honda NC 700X

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod Stanci » 12 Júl 2016, 21:00

Nemýlis sa Peťo dokonca možno er6 n sused bude prerábať cez zimu rozbitu trojmesačnu mne dá cenu 4000 má nabehane 530 km Nová stojí 6500 ved uvidím ale no s tým tlmičom neviem čo spraviť mne sa samému ide dobre dokonca s mojou máme rezervu nejdeme na doraz len tie klopenia má seru sám si videl že to mám tesne pri takom strednom klopeni... keby bol lepší plac K tomu stelovaniu tak by som skúšal čo mi vyhovuje ...
Obrázok užívateľa
Stanci
*****
*****
 
Príspevky: 415
Registrovaný: 06 Feb 2016, 21:39
Bydlisko: Jalovec
Motorka: Honda NC 700S

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod pepe » 06 Feb 2019, 14:35

Takže děcka, venku sníh, pruda, tak jsem se rozhodl, že, maje dlouhou chvíli, sepíšu něco o tom, jak správně nastavit seřiditelný podvozek. Tohle téma mě už roky zajímá, snažím se shánět co nejvíc informací jak v písemné podobě, tak ústní od lidí, co tomu rozumí a zároveň je hned ověřovat v praxi (jak na motorce, tak i na horském kole). Chápu, že většině lidí to tady asi bude k ničemu, ale je tu pár jedinců, co si nastavitelný podvozek pořídilo, nebo o tom třeba někdo uvažuje a nebo má místo NC už jiný stroj a ten může mít takový podvozek už z výroby, a takovým lidem by to mohlo být k užitku. Každopádně půjde o základní nastavení na běžnou jízdu po silnici, nastavení třeba na okruh je jiné a do terénu asi taky, ale v tom se moc nevyznám.
Takže nastavení má tři kroky- nastavení předpětí pružin, nastavení tlumení odskoku a nastavení tlumení komprese a to v tomto pořadí.

krok 1) předpětí pružin (tady potřebujeme pomocníka)
Předpětím pružin nastavujeme na motorce tzv. statické zatížení (označované zkratkou SAG). Zjednodušeně řečeno - jak moc se vidlice (přední i zadní) "ponoří", když si na ni sednu. Tímhle totiž na motorce ovlivňujeme dvě velmi důležité věci:
a) chování pérování - komfortnější nebo tužší sportovnější. Obecně se uvádí, že by statické zatížení jezdcem mělo být mezi 1/3 a 1/4 celkového zdvihu. 1/3 bude logicky komfortnější a 1/4 sportovnější. NC - X má celkový zdvih 15 cm, takže by to mělo být mezi 5 cm a 3,7 cm.
b) geometrii motorky, neboli chování (ovladatelnost) při jízdě. Obecně se nastavuje statické zatížení vpředu i vzadu stejné, jenže když mě to tak nastavili v servisu u mé NC při výměně pérování, neměl jsem z motorky dobrý pocit, řízení bylo líné, motorka jakoby nechtěla zatáčet. Podíval jsem se, kolik jsem měl statické zatížení ještě se starým továrním podvozkem a ejhle, vpředu bylo původně o 1 cm víc než vzadu, předek byl tedy víc ponořený než zadek, vidlice byla víc postavená, měla tupější úhel a řízení bylo díky tomu živější. Takže jsem si pohrál s předpětím, aby byl rozdíl mezi předkem a zadkem taky 1 cm a motorka okamžitě "ožila". Samozřejmě se dá stejného efektu dosáhnout i tím, že se vidlice pustí níž v brýlích. Měří se vždy z úplně povolené polohy, aby byla pérovací jednotka úplně "vytažená". Tedy nejlépe na hlavním stojanu tak, aby bylo měřené kolo ve vzduchu, změřím úplné vytažení vidlice. Potom si na motorku sednu, nejlíp komplet oblečený (boty, helma) a pomocník změří, o kolik se předek i zadek "ponořil". Je dobré nemít při tom úplně prázdnou nádrž, rozdíl mezi prázdnou a plnou bude asi na měření docela znát. Na You tube jsou na tohle téma spousty videí, jedno myslím názorné třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=ZtzTyCKh5fY

krok 2) nastavení tlumení odskoku
Tlumení obecně má zamezit odskakování kola při přejezdu nerovností a tím zabránit ztrátě adheze. Tlumení odskoku konkrétně zajišťuje, aby se pérování po stlačení (při přejezdu nerovnosti) vracelo do výchozí polohy kontrolovaně (v podstatě ho to při návratu "brzdí"). Cílem je zastavit nekontrolovatelné houpání. Kolik ho ale nastavit, aby to nebylo moc ani málo (obojí má podobný účinek - je to naprd :D ). Právě tohle je předmětem těch nejvášnivějších debat, každý to dělá jinak a jeho postup je ten správný. Takže ten můj správný postup (funguje ;) ) je takový. Ujedu 15-20 km, aby se tlumič (olej) zahřál, zastavím (tlumení odkoku se nastaví nejlíp na místě) a začnu přední vidlicí: úplně povolím tlumení a se zmáčklou přední brzdou vidlici propružuju a sleduju, jak se vrací. Tlumení je tedy úplně povolené, takže vidlice se vrací rychle a sama se (vlastní vahou motocyklu) znova zhoupne dolů. Postupně tlumení přitahuju a to až do chvíle, kdy se vidlice přestane zhoupávat do nového zdvihu, takže po stlačení se jen vrátí do výchozí polohy. Ten moment, kdy se vidlice přestane zhoupávat do nového zdvihu je ten správný moment. Plus mínus klik sem, klik tam. Potom jdu na zadek. Zadní péro je většinou příliš silné na to, aby se motorka zhoupla do nového zdvihu, na to váha samotné motorky nestačí, takže tam sleduju jen rychlost vracení, aby byla podobná s už nastavenou přední vidlicí, a najemno už jen pocitově: jezdím po nějakém rozbitějším úseku sem a tam, vždy zastavím, dva kliky na jednu stranu, projedu, potom dva kliky na druhou stranu a zase projedu a nechám, co se mi nejvíc zamlouvá. Je třeba taky pamatovat na to, že každá změna na předpětí pružin bude potřebovat nové nastavení tlumení - víc předepnutá pružina bude vidlici vracet rychleji. Proto to pořadí 1) předpětí 2)tlumení odskoku.

krok 3) nastavení tlumení komprese
Tlumení komprese "brzdí" pérování při stlačování, aby kolo po přejetí nerovnosti nepokračovalo setrvačností na cestě vzhůru (ztráta adheze). Některé pérovací jednotky toto nastavení nemají, mají ho prostě nastavené fixně už z výroby a my musíme jen doufat, že dobře. Pokud možnost nastavení je, postupuju následovně:
tlumení komprese se na rozdíl od tlumení odskoku nedá nastavovat na místě, ale jen při jízdě. Při stlačování na místě se zdá, že ani regulace nefunguje. Takže zase stejný postup - ujedu 15-20 km, zastavím a tlumení úplně povolím. Pak jezdím po nějakém nerovném úseku sem a tam a vždy zastavím, o jednu otáčku utáhnu a projedu se. Pak zase přidám otáčku a tak dál. Správný okamžik poznám velmi snadno, zatímco špatné nastavení prostě tluče, když se blížím ke správnému, začne se pérování najednou měnit, jízda je hladší, tlučení ustává. V utahování pokračuju tak dlouho, až to začíná zase tlouct a jízda je zase nepříjemná. To vím, že už je moc a můžu se vrátit zpět. Takhle metodou pokus - omyl najdu to správné nastavení a jízda na motorce začne připomínat cestování na létajícím koberci (že Meky). Důležité je si správné nastavení poznamenat, ať ho nemusím příště znova hledat. Udělám si poznámky i když s nastavením začínám, když se to nepovede, snadno se zas můžu vrátit na výchozí hodnoty. Obecně (i třeba v manuálech) se vždy uvádí a píše počet otáček (kliků) ze zcela ZAVŘENÉHO (tedy utaženého) stavu. Když dojíždím se šroubkem na doraz, tak jen zlehka, ne "na krev", je tam nějaké těsnící sedlo, tak ať ho nezk.rvím. Dodržuju pořadí nastavení, nemůžu nastavovat kompresi, když mám rozjebaný odskok atd.
No a to je vše. Není to sice práce na pět minut, spíš je to takové hraní na půl dne, ale stojí to za to, zvlášť, když už člověk vynaložil tolik prostředků do pořízení takové fajnovosti. A protože takové pečlivé nastavení je časově dost náročné, nelze se v tomto spoléhat na servis. Nehledě na to, že ne všude ho takto správně nastavit umí. Jak se říká - když chceš mít něco pořádně, udělej to sám...
Obrázok užívateľa
pepe
****
****
 
Príspevky: 176
Registrovaný: 18 Jan 2014, 13:18
Bydlisko: Nové Město nad Metují
Motorka: Honda NC 700X

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod Meky » 06 Feb 2019, 15:10

Ty kokso... , škoda, že sníh na střechách, pruda není častěji . ;) Sem tam kouknu na stránky tohoto fóra, co se tu děje či neděje, zda Pepe něco napíše a hle, napsal.
Venku je pěkně, vnuk chce ven, tak jsem to jen tak zběžně při odpolední kávičce projel. Večer si dám sklenku čůča a znovu si to v klidu přečtu.
Je vidět, že jsi si s tím dal dost práce, nevím sice kolik lidí tady na fóru to nějakým způsobem osloví, ale máš pravdu, že to budou číst i jiní než z fóra.
Od posledního našeho rozhovoru na téma tlumiče uplynulo dost času, dost jsem již beztak zapomněl, takže pro mne to je určitě přínos... :like:
Meky
Sponzori
Sponzori
 
Príspevky: 594
Registrovaný: 20 Okt 2015, 17:42
Bydlisko: Bílovec
Motorka: Honda NC 750X

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod puccky1 » 06 Feb 2019, 19:22

Pepe paradny clanok ;)
Momentalne utracam peniaze inam takze dufam ze mi bude stacit vymeneny olej :)
V garazi sa to tvari ako riadna zmena uz to neskace ako taka stara koza ale uvidime co ukaze prax na jar.

Odoslané z A0001 pomocou Tapatalku
Obrázok užívateľa
puccky1
Moderátor
Moderátor
 
Príspevky: 4326
Registrovaný: 03 Feb 2013, 22:29
Bydlisko: Žiar nad Hronom
Motorka: Honda NC 700X

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod Puggy » 06 Feb 2019, 21:21

Bravo Pepe, zaujímavé, podrobné. Aj keď viem, že nikdy to nezrealizujem. Moja motorka už nemá ani cenu komponentov nového pruženia, takže iba ako obohatenie znalostí a získanie prehľadu :like: :like: :like:
Obrázok užívateľa
Puggy
Sponzori
Sponzori
 
Príspevky: 1157
Registrovaný: 24 Jan 2013, 11:52
Bydlisko: Žilina
Motorka: Honda NC 700S

Re: Nastavenie zadneho tlmica

Poslaťod Jirka » 06 Feb 2019, 22:51

Puggy píše:Bravo Pepe, zaujímavé, podrobné. Aj keď viem, že nikdy to nezrealizujem. Moja motorka už nemá ani cenu komponentov nového pruženia, takže iba ako obohatenie znalostí a získanie prehľadu :like: :like: :like:

Neříkal si, že motorku prodáváš a kupuješ inú?
Obrázok užívateľa
Jirka
*******
*******
 
Príspevky: 925
Registrovaný: 17 Máj 2013, 20:49
Bydlisko: Nepomuk
Motorka: Honda NC 700X

PredchádzajúciĎalší

Späť na Rám, odpruženie

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť