Stanci píše:Dovi, ak sa nemylim, aj v servisnej knizke alebo prirucke som cital, ze kontrola oleja by malo vyzerat, ze sa neha na 3-5 min zohriat a tiez 5 min pockat stiect, a ako pises utriet mierku a kolmo vlozit a nesroubovat .. ak sa mylim oprav ma
Richi píše:Načo zohriať? Teplý olej síce bude mať o niečo väčší objem ako studený, ale je to zanedbateľné, a pri množstve, ktorý je v motorke, priam nemerateľné.
puccky1 píše:Stanci, ano, mas pravdu, prirucka kaze najprv zohriat, a tiez mi to prislo divne, ako vela ludom, tak som najprv skusil, ako som to robil vzdy za studena, a potom zahrial podla prirucky. Volnym okom nezistis rozdiel, tak tiez pozeram za studena.
Stanci, občas je mi vytýkána (nemyslím tím přímo Tebou, ale obecně) podrobnost mých příspěvku, když se snažím na danou věc podívat z různých úhlů, argumentovat věcnými fakty a ověřenými zkušenostmi, zdůvodňovat, proč je něco tak a proč to není jinak... A ne každému je to milé.
Proto jsem se (a zvlášť u jednoduché žádosti kolegy KatjushaMan o co nejrychlejší pomoc na dálku) nechtěl podrobně rozepisovat a např. i konkrétně zdůvodňovat, proč lze u Hondy NC (plus Integry atd.) snadno a bezpečně kontrolovat "hladinu" motorového oleje i u studeného motoru.
V tom návodu se totiž výrobce jistí, respektive odkazuje se na tu pasáž (o několikaminutovém zahřátí motoru a následném několikaminutovém počkání před změřením výšky hladny oleje) pro případ výměny motorového oleje a motorového olejového filtru. Při výměně oleje a hlavně olejového filtru je totiž žádoucí natlakování mazací soustavy, naplnění filtru a ustálení tlakových poměrů. Pak po výměně a po této prvotní "motorové" kontrole lze případně ještě optimálně dolít hladinu řekněme do plus minus 3/4 mezi měrkami min-max.
Pokud se ale s olejem a filtrem od minulé kontroly nic nedělo a "jen se preventivně" (pro jistotu v průběhu mezi výměnami oleje a filtru)
kontroluje hladina motorového oleje, lze u Hondy NC a spol. využít jedné z více výhod jejího motoru s tzv. mokrou vanou, kdy po vypnutí motoru všechen "dostupný" olej steče dolů do vany.
Kdo toto ví, nemusí kvůli takovéto preventivní kontrole zbytečně ztrácet čas a hlavně nemusí kvůli tomu zbytečně startovat motor, amotrizovat ho zbytečným studeným startem, pálit benzín, produkovat exhalace atd.
A hlavně se lze o dostatku oleje snadno přesvědčit ještě před nastartováním motoru. A tím při event. nedostatku oleje vyloučit možnost poškození spuštěného a běžícího motoru.Kdo to ale dosud nevěděl a/nebo kdo tomu stále ještě nevěří, může se o tom sám lehce přesvědčit. Nejjednodušeji tím, že si "změří" hladinu oleje u studeného motoru ještě před jeho startem a pak znovu přesně otrocky podle manuálu (se zahříváním motoru a následným počkáním, až olej zase steče dolu).
_____
P.S.
Pro názornost ještě takový malý kontrast. Ohledně kontroly správné hladiny motorového oleje jsem už zažil všelicos (třeba u BMW F650GS/Dakar se suchou skříní a olejem v rámu), ale i to byl jen slabý odvar proti tomuto postupu při kontrole hladiny oleje u některých V-éčkových dvouválců Suzuki...
POČET STRAN: 1
Service Bulletin
VĚC: Postup při kontrole hladiny oleje v motoru
MODEL: VLR1800/T/UFK8 – K9, VZR1800/N/Z/UF/NUF/ZUFK6 – K9
VIN:
ODKAZ: E-02, 03, 19, 24, 28, 33, 51
Tento Service Bulletin obsahuje informaci o správném postupu při kontrole hladiny oleje u výše uvedených modelů.
Opravte si postup v příslušném Service Manual.
Kontrola hladiny oleje
- Nastartovat motor a nechat jej běžet minimálně 15 minut na volnoběh (na pohotovostním stojánku). Motor musí po celou dobu běžet pouze na volnoběžné otáčky – nepřidávat plyn.
- S běžícím motorem motocykl postavit svisle a nechat běžet motor na volnoběh 30 sekund.
- S běžícím motorem přemístit motocykl opět na boční stojánek a nechat běžet motor na volnoběh 10 sekund.
- Vypnout motor a počkat přibližně 3 minuty.
- Motocykl přemístit do svislé polohy a změřit hladinu oleje pomocí měrky, která je součástí víčka nalévacího otvoru oleje. Víčko nešroubovat, pouze vložit do nalévacího otvoru oleje. Pokud je hladina oleje mimo rozsah označený "A" a "B" na spodním obrázku, upravit hladinu oleje tak, aby byla uprostřed tohoto rozsahu.
Upozornění
Tento motor používá systém mazání (Semi Dry Sump), u kterého je velmi těžké udržet stabilní hladinu oleje. Pokud se při kontrole hladina oleje pohybuje v uvedeném rozsahu, nedoplňovat olej. Při větším množství oleje v motoru se olej dostává do levého vzduchového filtru.