Skusal som uz vselico, rozne gelove podlozky, specialne vyplne, nic nepomahalo. Spociatku to bolo lepsie, no po 400 km bola moja zadnica opat v agonii, co ma oberalo o radost z vyletov. Tak som sa pojal studovat, ze co a ako na to experti a moje poznatky sa tu pokusim zhrnut.
Ako prve treba identifikovat body, kde vznika na zadok (a ine dolezite organy) tlak (tzv. "pressure points"). Niekedy to moze byt aj oblecenim, napr. svy, ci zahyby na nohaviciach mozu spociatku len nenapadne tlacit, zabranuju vsak krvnemu obehu a po case sposobuju neznesitelnu bolest. Tieto tlakove body treba identifikovat a odstranit. Spodne pradlo by malo byt take, ktore drzi rodinne klenoty pekne pohromade. Dalsim faktorom je tvar sedla, ktory nemusi byt vhodny pre danu postavu. Sedlo je napriklad uzke, ploche, hrany tlacia na vnutorne stehna, pripadne makke sedlo sa rychlo presedi, zadok zacne tlacit na ram sedla a pod. V takom pripade je vhodne uvazovat nad jeho vymenou, alebo zmenou tvaru ci vyplne na mieru postavy.
Ale ani vhodne tvarovane sedlo este nemusi byt zarukou spokojnosti pri extra dlhych vyletoch. Pre dokonaly pocit komfortu je nutne udrzat kozu na zadku v suchu a pokial je to mozne vetranu a prekrvenu. Koza je velmi citlivym organom a jej dlhodobe vystavenie podmienkam, ktorym musi celit ta cast, ktora je v styku so sedlom motorky jej neprospieva. Teplo, slany pot, vlhko, nedostatocne prekrvenie, abrazie od oblecenia, tieto sposobuju jej podrazdenie, zvysenu citlivost, palenie, drobne odreniny a v extremnych pripadoch mozu vznikat lokalne dekubity (prelezaniny), cize otvorene ranky a nasledna infekcia.
Zacal som teda experimentovat s roznymi vankusmi a nafukovacimi podlozkami pre vozickarov (ano, zial, ti maju s touto problematikou bohate skusenosti) a po par pokusoch som sa rozhodol zainvestovat do originalneho moto vankusa od firmy AirHawk, ktory je nielen vhodnejsie tvarovany, ale umoznuje aj bezpecne uchytenie o sedlo. Firma ma skusenosti prave s pomockami pre dlhodobo sediacich, ci leziacich pacientov, robi podlozky zabranujuce vzniku dekubitov a ponuka aj produkty pre motorkarov. Kedze toto nema byt reklamou na znacku AirHawk, ale na princip nafukovacej sedacky, tak spomeniem, ze podobne produkty ponukaju aj ine firmy za menej penazi, staci pohladat na eBay, alebo v motorkarskych eshopoch. Princip spociva v rozlozeni tlaku na zadok na vacsiu plochu a v prirodzenom prisposobeni sa tvaru tela. Vankus sa sklada z viacerych mensich vzduchovych vankusikov, ktore su navzajom prepojene kanalmi a svojim tvarom prispievaju k pocitu komfortu aj tym, ze umoznuju prudenie vzduchu, cize koza na zadku je vetrana, sucha a zaroven izolovana od vyhriateho sedla. Vankus sa fuka len minimalne, spravne nafuknuty vankus nezvysi posed, zadok by mal byt len par milimetrov nad povrchom sedla, alebo sa ho len slabo dotykat. Vankus pouzivam uz druhu sezonu a neviem si ho vynachvalit. Pri naozaj dlhych vyletoch 500-600 km za den je zadok to posledne co ma trapi, skor sa zacnu ozyvat stuhnute klby a chrbat. Samozrejme, neberiem ho so sebou na kazdu jazdu, moje sedlo mi da prijatelny komfort tak na 200 km, ak idem dalej, davam nan AirHawk, alebo ho pre istotu len pribalim do kufra.
Tot moja skusenost.