Úvodem stručně na vysvětlenou...
Ve vlákně "Volba NC 700/750 - S nebo X" se na jeho 19. straně viewtopic.php?f=37&t=371&start=270
začalo 1.3.2016 řešit i pořízení Hondy CB 500F/X jakožto případné menší, lehčí a levnější alternativy k Hondě NC.
Dovoluji si proto v zájmu větší přehlednosti (a dohledatelnosti pro event. další zájemce o CB 500F/X) založit toto separátní vlákno "CB 500F/X - menší alternativa k Hondě NC" a prosím, aby se případné další úvahy o Hondě CB 500F/X když tak diskutovaly přímo zde v tomto vlákně...
Díky za pochopení.
__________
Takže kompilace a shrnutí příspěvků týkajících se Hondy CB 500F/X...
Aktuální PM - dávám to sem po anonymizování tazatele i pro další, kteří možná také řeší podobnou volbu mezi NC-čkem a něčím menším, lehčím a točivějším...
****** 25 Feb 2016 píše:Dovi, prosim ta, ten diagram co si daval na NC750x
viewtopic.php?f=37&t=371&start=270#p17964
tak urcite take daco ma aj 500x. Chcem sa ta spytat, ked ma zakonite mensi obsah a ma 35kW / 8500 ot/min a 43 Nm / 7000 ot/min, znamena to ze dole to taha a akonahle to pride niekde hore uz to nema "dych"? nerozumiem presne tomu , a napadlo ma ked si to rozpisal o 750, tak ze by si ma vlastne zasvetil do toho.
dik moc
Pro pochopení souvislostí je nutno si uvědomit, co to ten krouticí moment vlastně je.
Je to síla působící na nějakém rameni, která - je-li jí to umožněno - způsobuje otáčivý pohyb. Kupříkladu krouticí moment (nebo třeba ve stavební/strojní mechanice ohybový moment) o velikosti dejme tomu 50 Nm si lze laicky představit tak, jako když se zavěsí závaží o hmotnosti zhruba 5 kg (tíhová síla přibližně 50 N, slovy padesát Newtonů) na vodorovné rameno (na páku) o délce 1 metru. Nebo 500 N (cca 50 kg) na rameno dlouhé 10 centimetrů. Nebo 1000 N (~ 100 kg) na páku-rameno o délce 5 centimetrů apod. Tím vznikne ohybový (==> otáčivý/krouticí) moment o velikosti cca 50 Nm.
Když o tom člověk trochu popřemýšlí, tak dříve nebo později dojde k poznání, že jenom samotná existence nějaké síly na nějakém rameni nestačí - je potřeba nechat ji působit (vykonávat práci) v nějakém čase, čili umožnit jí, aby něčím potřebným nějakou použitelnou rychlostí otáčela. V našem případě se krouticí moment motoru přenáší z klikové hřídele dál přes primární převod, spojku, převodovku a sekundární převod až na hřídel hnaného zadního kola motocyklu.
Takže pro lepší představu o vztahu mezi točivým momentem s výkonem motoru:
Kdyby se za použití nějakého malého a naprosto nevhodného, nepoužitelně slabého motoru (a po jeho nutném zpřevodování hodně do pomala) dokázalo to zadní kolo motocyklu otočit třeba jenom jednou dvakrát za minutu (nebo kdyby se dokonce - po špatném nebo žádném zpřevodování - nebylo schopno to zadní kolo vůbec pootočit a s motocyklem pohnout), nebylo by to v praxi k ničemu. Z tohoto záměrně extrémního příkladu je zřejmé, že samotná "otáčivá síla" (krouticí moment) nestačí - je potřeba, aby dokázala působit v potřebném čase. A jsme u otáček motoru - teprve vynásobením krouticího momentu (té "otáčivé síly" na klikovce) aktuálními otáčkami motoru se získává použitelný výkon.
Vysokoobrátkové (typicky krátkozdvihové motocyklové) motory sice dosahují velmi vysokých litrových výkonů, ale právě za cenu těch vysokých otáček motoru, a v dolním pásmu pak zpravidla mají velmi malý, nedostatečný zátah (laicky řečeno - nepoužitelně malou, prakticky skoro nulovou "sílu").
Naopak nízkoobrátkový a typicky dlouhozdvihový motor (zdvih pístu je větší než jeho průměr), jako například v Hondě NC 700/750 nebo i v mnoha čoprkrujzrech, má delší ramena, na kterých síly pístů působí, a navíc tyto síly působí (vlivem delšího zdvihu a nižších otáček) delší dobu, tudíž (obecně) s větší účinností. Praktickým výsledkem pro normální (nezávodní) využívání v běžném provozu jsou pak nejenom podmínky pro dobrou (nízkou) spotřebu paliva, ale i příznivý (žádoucí) průběh výkonové křivky (respektive průběh krouticího momentu), kdy motor má dobře využitelný zátah v celém svém pracovním rozsahu, a už i tzv. odspodu, od nízkých otáček motoru.
__
Takže konkrétně k Tvému dotazu: ked ma (myšleno CB 500X) zakonite mensi obsah a ma 35kW / 8500 ot/min a 43 Nm / 7000 ot/min, znamena to, ze dole to taha a akonahle to pride niekde hore, uz to nema "dych" ?
Ne, to se takto nedá říct. A ani se to nedá jen z těchto hodnot vyvozovat.
A kromě toho, každý spalovací motor "někde nahoře ztrácí dech".
Motor v Hondě CB 500F/X není vyloženě vysokoobrátkový (jedná se o čtvercový motor, se stejným zdvihem jako vrtáním) a z vlastní zkušenosti vím, že má dobře použitelný zátah i od docela nízkých otáček, že má téměř nulové vibrace a že svým projevem připomíná spíš hodný a nezáludný řadový čtyřválec, ale taky že při snaze o rychlou jízdu je potřeba ho točit.
Pro srovnání ale dlouhozdvihový motor v Hondě NC 750 má třeba už při 2000 ot/min větší (a dobře využitelný) krouticí moment než jakého dosahuje 470 ccm motor v Hondě CB 500F/X při maximu jeho krouťáku až v 7000 ot/min. Čili motor v Hondě NC 750 je mnohem silnější, ale přitom (vzhledem k otáčkám) ne nějak enormně výkonnější. Na toto obecně pozor, neplést si "sílu" s výkonem!
Dovi
****** 26 Feb 2016 píše:Dakujem. Cize ked tak laicky uvažujem, som začiatočník, bude to prva moja velka moto, nepotrebujem a ani nebudem chodit rýchlejšie ako 110km/h ( mam sa rad) , budem vyhľadávať aj mierny off, hmotnosť a ovládanie a predovšetkým naučenie sa zručnosti, tak mi papierovo vychádza ze skromnosť a voľba CB500x. Mam 80 kilo a 178 cm , tvoj nazor ?
Podle toho, co jsi psal o sobě a o svých záměrech, tak by myslím ta CB 500X byla pro Tebe vhodná motorka a nebyla by to špatná volba. Určitě bys s ní byl ze začátku hodně spokojený, a možná, že nejenom ze začátku. A kdyby Ti vydržela a stačila mnoho sezón (to může nastat, ale taky nemusí), tak by se zpětně ukázalo, že to dokonce byla pro Tebe ideální nebo optimální volba...
Ale je taky klidně možné nebo spíš pravděpodobné, že v průběhu pár týdnů nebo za dva tři měsíce ježdění budeš postupně ztrácet ostych a počáteční velký respekt a začneš si říkat, žes měl ten slabší mezistupeň vynechat. Znám to - jak začne červíček v hlavě hlodat, je po klidu.
Jenže zdraví a život je mnohem cennější a tak jestli se na to NC-čko ještě opravdu necítíš nebo se ho obáváš (je fakt, že NC je silnější, těžší a o trochu větší), tak nemá cenu se trápit a klidně jdi do CB 500X - je to dost dobrá 35 kW (A2) první velká "začátečnická" motorka.
Honda CB 500F
(zvětšení rozkliknutím)
Honda CB 500X
(zvětšení rozkliknutím)
Zlom vaz
Dovi
****** 26 Feb 2016 píše:Dik za pomoc. Potom sem dám vedieť.
__________
Následovalo několik reakcí:
Pito píše:Moderatori, ja by som upravil nazov temy, resp rozsiril ho o CB rad
Podarilo sa mi najst cas a precitat si Doviho prispevok Podstata tam samozrejme je, ale dost si tomu dal, myslim pisania Jednoducho, merna jednotka "sily" motora je Nm (krutiaci moment), ktory sa potom nasobi otackami motora.
Ak si porovnate strom, versys a podobne 650, zistite, ze maju "krutak" v podstate zhodny (+-) Nase NC, ak by malo sirsie spektrum pracovnych otacok a obmedzovac polozeny trebars o tretinku vyssie, tiez by dosahovalo vykon okolo 50kw ako konkurencne motorky. Toto je velmi jednoducho samozrejme napisane, kde neprihliadam na priebeh vykonu, max rychlost a ostatne faktory. Avsak krutiaci moment je v realnom svete dolezitejsia velicina. Vela krat je trebars v kopcoch, priesmykoch takto "nahusteny" krutak vyhodnejsi, dokonca sa da povedat, ze moze byt moto aj rychlejsia oproti tym, na ktorych ten vykon treba hladat vyssie. To len tak na okraj, uz som sa totiz s par ludmi stretol, typu: 700vka a iba 35kw? preco si nesiel aspon do 50kw, ved to musi byt slabe... Vacsinou su to vsak ludia, ktory nerozumeju tymto vztahom a za vsetkym iba vidia konsku silu vyjadrenu cislom
Ruidos píše:inac ten napad zalozit rad aj CB je dobry napad. mozno viacero "zaciatocnikov" by si tu naslo svoj fun.
Pavel píše:Ruidos a pro kterou jsi se nakonec rozhodl, 750 X?
puccky1 píše:"inac ten napad zalozit rad aj CB je dobry napad. mozno viacero "zaciatocnikov" by si tu naslo svoj fun."
Ano a potom radu este CBF CBR a neviem co
Ak ste si nevsimli, tak ste sa registrovali na NC forum.
Nic v zlom, ale uz teraz je toho vela a Georgoo ma dost prace, aby to nejak zredukoval a zjednotil, aby to bolo co najviac prehladnejsie.
Ved ked chcete, zalozte si temu Honda 500 CB a tam rieste CB do zblaznenia.
Ved pokec o vsetkom je pokec o vsetkom, netreba zakladat radu CB, na to staci jedna tema a tam mozete pisat svoje poznatky
Ruidos píše:"Ruidos a pro kterou jsi se nakonec rozhodl, 750 X?"
Brno a testovacie jazdy rozhodnu
Pavel píše:Tak jo. Tady něco pro ty nováčky, kteří chcou vědět něco víc o CB http://www.motorkari.cz/motorkari/?act= ... el%5D=7650 Puccky1 má pravdu, jsme fórum pro NC
Ruidos píše:teraz ma georgo potesil. tie skusobne jazdy v TT
georgoo píše:04/2014, ked som kupoval moju, tak mali ako demo len S-ko a este aj v automate
Povedal mi, ze tento rok bude v BSC TT na skusobne jazdy na 100% aj X-ko, ale s akou prevodovkou mi povedat nevedel. Myslim si, ze daju automat.
__________
Když tak tedy prosím o Hondě CBF/X pokračujte zde - toto vlákno je všem zájemcům plně k dispozici...