Stránka 1 z 2

Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 28 Apr 2019, 22:35
od jaraf
Zdar,

právě jsem se vrátil z garáže a potřebuji si "pobrečet". Měl jsem dnes servisní den (výměna oleje, očista atd.). Mj. jsem chtěl dotáhnout řetěz a kvůli tomu jsem musel povolit matici zadní osy.Málem jsem si strhl záda a použil veškeré finty, ale bylo to jak zavařené. Brzy bylo jasné, že tavím závit,ale už nebylo cesty zpět. Po hodinovém boji jsem "uspěl". Výsledkem je zpečená/absentují polovina závitů na ose a totálně zkurvený vnitřní závit matice. Jestli se ptáte, jak je to možné, když používám momenťák, tak mám hlavního favorita. Při poslední výměně pneu jsem zajel na doporučení do místního pneu servisu a nechal vše na nich. To je objektivně poslední štace, kde došlo k sundání zadního kola. Mé podezření upevnilo zjištění, že nemůžu sundat ani třmen brzdy. Ta 14 šroub byla opět jako přivařená. Dostal jsem to sice dolů, ale při následné montáži mi bylo jasné, že je to opět přes závit a tak jsem opatrně prořezával v těle třmenu...bohužel od výměny pneu uplynuly téměř dva roky, takže možnost reklamace žádná. Zvažuji, jestli se k nim mám aspoň zajet vyřvat, anebo se snažit zapomenout. Fakt jsem nasraný. Nenapadá mě jiná varianta než, že to tam borec tehdy napasoval přes závity. Teď si číkám, jak na tom vlastně bude přední kolo. Nové pneu už mám nachystané..

Před chvílí jsem objednal z ebay novou/použitou osu a budu doufat, že litevský prodejce mi pošle použitelný kus. Cca 75 Euro za nový originál se mi nechce dávat.
Poučení? Co si člověk neudělá sám ...

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 28 Apr 2019, 22:55
od Puggy
:cry: :evil: :roll: toto fakt nasere, ale bohužiaľ ti nepomôžem, ja si neviem vymeniť ani žiarovku, na všetko využívam servis a pustiť sa do demontáže kolies mi príde ako operácia z ríše snov. Držím palce, aby oska z Litvy bola O.K.

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 29 Apr 2019, 07:40
od Femicko
Ja som si tiez raz povedal, ze idem natiahnut retaz. Nie ze by ju bolo nutne natiahnut, ale mal som pocit, ze nic pre motorku nerobim, iba na nej jazdim :D Tak som vybral kluce, co boli k motorke, nasadil ich na zadne koleso, napol svaly a tym to skoncilo ... nedokazal som povolit, nech som robil, co som robil ... tak som sa na to vykaslal. Ako, casom som si aj kupil velky momentovy kluc, ale zatial som ho este nepouzil. Mam ho uz 4 roky :-) Mozno jazdim nejako cudne, ale retaz som nenatahoval ani raz, mam pocit, ze ani nie je treba. Natahuje sa iba v pripadoch, ked sa menia pneumatiky, a to je jeden krat rocne (v servise). Obcas ju premazem, ak nezabudnem, tak mozno aj 1x za 1000km. No a tiez som ju uz asi 5x cistil .... to cistenie vychadza tak na 1x za cca 8 tisic km ... aj si hovorim, ze by som mal viac, ale akosi nie je na to cas :? Takze som Ti asi nijako neporadil, nepomohol, len som napisal, ake skusenosti mam ja .... a teraz uz len pockat, kym prestane prsat a budem mat moznost vyjst si na nejaku dalsiu krasnu jazdu. Rovnako prajem aj vsetkym ostatnym :like: :like: :like:

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 29 Apr 2019, 09:38
od vladimir
nazdárek..

asi by som mechanikovi ruku zlomil keby mi na motorke uťahoval koleso ako na aute.. našťastie po servisoch nechodím.. na motorke netreba koleso priťahovať silou preto aj výrobca priložil krátke kľúče.. zadné koleso držia proti pohybu napínacie skrutky a dokonca sa mi raz stalo že som povolil maticu doškonoval reťaz a maticu zabudol pritiahnuť.. neviem ako dlho som tak jazdil a nič sa nestalo..

keď dávam koleso dole napináky vôbec nepovoľujem a zase to späť poskladám.. ide o to aby reťazové kola pekne pozerali na seba.. boli v rovine.. predné koleso má zaisťovaciu skrutku osky takže netreba silu na uťahovanie..

ešte jedna maličkosť že všetko z mäkkých materiálov.. aj tie oceľové osy a matice sú z blata..

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 29 Apr 2019, 15:02
od jaraf
@vladimir - díky za info o tom provozu s nedotaženou maticí. Ne, že bych to chtěl nějak pokoušet, ale aspoň vím, že je moto okolo komína pojízdná. Jehlovým pilníkem jsem srovnal nejvíc zrasované závity, takže osu jsem mohl vrátit zpět. Matice se po zbytcích závitů "navijí" a do jisté míry osu zajišťuje. Odhaduji, že má cca poloviční utahovací moment. Žádné vylomeniny s ní už dělat nehodlám, abych ji pak dostal dolů.

S odstupem pár hodin jsem i rád, že jsem to zjistil v zázemí domova, protože jsem se chystal na týden do zahraničí a tohle bych na cestě určitě nevyřešil.

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 29 Apr 2019, 17:40
od Meky
[quote="vladimir"]nazdárek..

.. na motorke netreba koleso priťahovať silou preto aj výrobca priložil krátke kľúče..

No Vladimíre, zajímavá úvaha. ;)

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 29 Apr 2019, 19:57
od vladimir
nazdárek Meky..

keby to malo byť viac utiahnuté, väčšou silou tak výrobca by tam dal dlhšiu maticu, nie takú úzku kde je len pár závitov a jemnejšie stúpanie závitu.. samozrejme do výbavy dlhší kľúč aby bola väčšia páka..

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 29 Apr 2019, 22:31
od Richi
V manuály výrobca píše pre osu zadneho kolesa moment 98 Nm. S dĺžkou kľúčov to nemá nič spoločné.

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 30 Apr 2019, 13:26
od Meky
Ano, ideální stav, utahovací momenty, třeba od výrobce. Kdo nemá momenťák, utahuje s citem, ne ale o originálním nářadím co je v motorce. Já ho krom utažení zrcátek ještě nepoužil. Někdy někde ve stavu nouze ho možná použiji. Myslím si, že pokud klíč na utažení kola neprodloužíš, ne všichni matici utáhnou na cca 98 Nm. Nejčastěji na kola používám S klíč a cit.
Jistě, není nad přetažený závit. U Jarafa asi servisák co utahoval matici byl po vydatné svačině nebo se jim splašila pneumatická utahovačka :o

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 30 Apr 2019, 14:25
od HonzaR
Od té doby, co jsem se vybavil momenťákem jsem zjistil, že téměř všechny odhady utažení jsem přetahoval...

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 08 Máj 2019, 20:19
od jaraf
Tak asi poslední příspěvek, kterým své vlákno uzavřu, se týká utahovacího momentu. Vzhledem k tomu, že náhradní osa uvízla v Praze na vyměňovací poště, a já neměl jiný dopravní prostředek, musel jsem chtěnechtě vyjet na staré, která je utažená stěží na 40 nm. Měl jsem trošku obavy, protože mě čekalo 250 km a polovina z toho po dálnici. Udělal jsem si lihovkou značky, abych při počátečních kontrolách viděl, zda je matice stabilní. Cestou tam jsem se držel raději okolo 100-110km/h. Vše ok, řetěz zůstal stejně napnutý, takže cestou zpět už jsem držel dálničních 135-140km/h. Závěr je takový, že motorku lze bezpečně provozovat, pokud drží matice na ose. Napínáky vše podrží. Tímto tedy potvrzuji Vladimirův příspěvek.

Já každopádně vyměním ihned, jakmile osa přijde, ale pokud byste někdy někdo řešil podobné dilema, ať víte...

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 08 Máj 2019, 21:21
od Richi
Napínáky podržia ale iba pri akcelerácii. A čo pri brzdení?

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 09 Máj 2019, 11:51
od keto
Richi píše:Napínáky podržia ale iba pri akcelerácii. A čo pri brzdení?

Musíš brzdit jen přední :mrgreen:

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 09 Máj 2019, 13:24
od Meky
[quote="jaraf"]... Napínáky vše podrží. Tímto tedy potvrzuji Vladimirův příspěvek.

Hmm, další, alespoň pro mne zajímavý názor. Všimli jste si z čeho je vyrobena ta část co sedí na jeklu kyvky a drží šroub napínáku ? :o

Re: Zadní osa v ...

PoslaťNapísal: 09 Máj 2019, 21:58
od Richi
Z plechu ktorý som už raz stratil. Je dobre priebežne kontrolovať zakontrovanie matíc.