Udrzba retaze

(reťazový set, čistenie, mazanie, šponovanie, ...)

Re: Udrzba retaze

Poslaťod georgoo » 09 Mar 2016, 09:52

TomCZ píše:2 georgoo: 100%, jen bych doplnil, že prověšení nebude všude stejné, tak jen že stojí za to s tím kolem trochu otočit a neleknout se že to může být o drtek jiné na různých částech řetězu


mas pravdu, doplnil som tam ±10 mm ;)
NC750X (2014-2017), Tracer 900 (2017:-)
Obrázok užívateľa
georgoo
Moderátor
Moderátor
 
Príspevky: 2483
Registrovaný: 03 Jún 2014, 20:43
Bydlisko: Trnava
Motorka: Iná

Re: Udrzba retaze

Poslaťod Pito » 09 Mar 2016, 10:14

Ja odporucam prevys 35mm ak jazdis prevazne sam, 40mm ak vo dvojici, resp, si hebedo :D

Ale teraz ma napada, ze tusim ze S-ko ma trosicku iny prevys ako X-ko, nie?
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2891
Registrovaný: 23 Okt 2015, 14:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Re: Udrzba retaze

Poslaťod Stanci » 09 Mar 2016, 10:49

K goergovi chcem podotknúť že mám Sko a ja mam tam hodnotu 30 mm mal som okolo tvojich 55 až 60a vravel že si to mam dotiahnuť iba že mám všetko v poriadku.
K dovimu príspevku mne nevadí keď je článok rozsiahlejší človek sa priuči A naučil som sa niečo dám to teda na bocak ale nastavim 30 mm nech to je pokoj jazdím zatiaľ sám no v lete možno bude transalpina zo susedom A jeho tatkom A ja pôjdem s frajerkou tak si povolim asi ale mám otázku kde písal georgo on ak má xko tam je rozsah reťaze väčší ?
Obrázok užívateľa
Stanci
*****
*****
 
Príspevky: 415
Registrovaný: 06 Feb 2016, 22:39
Bydlisko: Jalovec
Motorka: Honda NC 700S

Re: Udrzba retaze

Poslaťod Dovi » 09 Mar 2016, 11:00

 
Stanci píše:To s tou reťazou som napríklad nevedel, lebo ja že keď mám hlavný, nebudem sa pri tom krcit a bude to rovno ... to bol môj dôvod, prečo som to tak spravil, ale bol by problem, keby som si ju dal na hlavný, nasponoval reťaz na cca 30 mm vôľu, pretoze je kyvka odľahčená, spravíl krásne rovné centrovanie a keď ju dotiahnem a oprem o bocak, kyvka nebude tak voľná, mala by sa dosponovat na cca polovicu nemyslíte? Ako na cca 15 mm, to je taký zlatý stred či vy všetci robite iba na bocaku?


Obecně *) se to má se šponováním sekundáru takto (omluva za delší příspěvek):

U naprosté většiny motorek (včetně "naší" Hondy NC) není z konstrukčních důvodů osa kyvky (zadní kyvné vidlice) totožná s osou výstupní hřídele převodovky (na které je nasazeno malé kolečko řetězového převodu). Proto při pohybu/rozkmitu kyvky (způsobeném změnou jejího statického nebo dynamického zatížení) dochází vlivem změny geometrie i ke změně vzdálenosti mezi osami ozubených kol řetězového převodu (zadní kolo motorky se trochu přibližuje/oddaluje od osy malého řetězového kolečka). Takže je nutno mít v klidovém stavu (nezatížená motorka stojící ve svislé poloze nebo alespoň na bočáku) přiměřenou rezervu (=> málo našponovaný řetěz ~ větší průhyb řetězu). A to proto, aby i při plném zatížení nebo plném odlehčení (maximální rozkmit kyvky) nebylo kyvce v pohybu bráněno napnutým řetězem, ale aby byl rozkmit kyvky vymezen pouze jejími dorazy - nesmí být omezen napnutým řetězem! Hrozilo by nejenom jeho nerovnoměrné vytahání až přetržení, ale i nadměrné namáhání až poškození ložiska výstupní hřídele převodovky. Na druhou stranu ale zase nesmí být (neměl by být) řetěz zbytečně volný, protože to taky nedělá dobrotu (je hlučný, může přeskakovat, zbytečně opotřebovávat sebe i zuby, může spadnout a lokálně se poničit, může dokonce zablokovat zadní kolo s rizikem vážné nehody atd.).

Nejlepší kontrola optimálního našponování (a průvěsu) řetězu je s pomocí dostatečně velkého zatížení (dvě osoby + bagáž). Sedlo motorky (respektive podsedlový rám) se maximálně zatíží a zkontroluje se průhyb řetězu. Jeho rozkmit pak může být (měl by být) v krajní poloze kyvky už jen velmi malý, ale řetěz ještě stále nesmí být přešponovaný. Je to sice pracnější postup než nastavit ten větší průhyb řetězu u nezatížené motorky, ale člověk má takto i bez návodu jistotu, že taky i pro to největší zatížení (a pro největší rozkmit kyvky) bude rozteč ozubených kol (vzdálenost zadního kola) nastavena správně.

Když tento jednoduchý princip budeš mít na paměti, neuděláš chybu, ani když nebudeš mít momentálně přístup k návodu. V tom návodu je totiž stejně jenom doporučená hodnota rozkmitu průvěsu řetězu u motorky v nezatíženém stavu, neboť výrobce to už za majitele sám s tím plným zatížením vyzkoušel, řetěz v této krajní pozici správně našponoval, motorku poté odlehčil, změřil pak průhyb řetězu v tom odlehčeném stavu a zapsal to do návodu...

___

*)
Existuje pár výjimek (napadá mě třeba jedno 450 ccm terénní a už nevyráběné Báwo G450X), kde si s tím konstruktéři pohráli a kde je osa kyvky totožná s osou výstupní hřídele převodovky (= s osou malého kolečka řetězového převodu) - a tomto případě se průhyb řetězu a jeho šponování nemění v celém rozsahu pohybu kyvky.

Obrázok
(zvětšení kliknutím)


Upresamplovaný výřez s červeně naznačenou
"společnou" osou pastorku a zadní kyvné vidlice:

Obrázok

I při plném zatížení a při plném dorazu (doskok X odlehčení) je pak vzdálenost zadního kola od osy výstupní hřídele převodovky stále stejná, a tudíž i napnutí řetězu a jeho průvěs jsou stále stejné. Ale toto je opravdu jen konstrukční výjimka potvrzující to obecné pravidlo pro šponování řetězu u většiny motocyklů se sekundárním řetězovým převodem.
 
od 17.4.2018 dočasný(?) výpadek externího úložiště obrázků na POSTIMG.ORG

Honda NC 750S, Honda CBF 125
Honda VT 750C2 Shadow Spirit, Honda VT 750C4 Shadow
BMW R 1100GS, BMW F 650GS, Yamaha WR 250X, Yamaha WR 250R
Obrázok užívateľa
Dovi
*****
*****
 
Príspevky: 368
Registrovaný: 01 Mar 2015, 10:51
Bydlisko: Jižní Morava, ČR
Motorka: Honda NC 750S

Re: Udrzba retaze

Poslaťod puccky1 » 09 Mar 2016, 23:25

Tu je teorii ajajaaaaaaj :lol:
Kazdy ma tu nejaku svoju pravdu
Stanci kludne si tu retaz sponuj na hlavnom stojane ja to tak robim uz par rokov presnejsie 3 :lol: a bez metra ;)
Ked si si ju uz nastavil na bocnom stojane tak si ju daj na hlavny stojan a pozri sa aky ma previs na hlavnom stojane a ten dodrzuj
Popri si kontroluj aj rovnomerne vytahanie retaze aby sa nestalo ze nastavis spravny previs a potocis troska kolesom a razom bude retaz presponovana ale to ti uz pisal Tom teda aspon myslim ze to bol on
Stanci do konca tyzdna mam uz volno kludne sa mozem u teba zastavit a predviezt aj nazornu ukazku ;)
Obrázok užívateľa
puccky1
Moderátor
Moderátor
 
Príspevky: 3931
Registrovaný: 03 Feb 2013, 23:29
Bydlisko: Žiar nad Hronom
Motorka: Honda NC 700X

Re: Udrzba retaze

Poslaťod Stanci » 10 Mar 2016, 08:20

No momentálne som doma dneska celý deň ako rozmýšľam ved že by som dosiel ved predsa ja niečo potrebujem :) teda ak jedine sa chceš odviesť :D aby sme sa neminuli s tým že dať motorku na bocak A nastaviť A potom dať na centrál A zistiť koľko to tam robí neni vôbec zle :)
Obrázok užívateľa
Stanci
*****
*****
 
Príspevky: 415
Registrovaný: 06 Feb 2016, 22:39
Bydlisko: Jalovec
Motorka: Honda NC 700S

Re: Udrzba retaze

Poslaťod TomCZ » 10 Mar 2016, 08:31

přiznám se že po všech teoriích co jsem slyšel a četl, jsem se stejně nejvíc poučil, když mi to poprvé ukázali v servisu při prohlídce.

ono jedno praktické ukázání je sto teorií
Obrázok užívateľa
TomCZ
****
****
 
Príspevky: 136
Registrovaný: 06 Máj 2014, 10:21
Bydlisko: ČR
Motorka: Honda NC 750X

Re: Udrzba retaze

Poslaťod Stanci » 10 Mar 2016, 08:44

To je pravda lenže ja som snou ešte ani v servise nebol :) chcelo by to novú tému na km ináč kto má aký ročník q nabehane :)
Obrázok užívateľa
Stanci
*****
*****
 
Príspevky: 415
Registrovaný: 06 Feb 2016, 22:39
Bydlisko: Jalovec
Motorka: Honda NC 700S

Re: Udrzba retaze

Poslaťod BrAtKo » 10 Mar 2016, 08:51

Si to daj do podpisu
Obrázok užívateľa
BrAtKo
********
********
 
Príspevky: 1357
Registrovaný: 14 Mar 2015, 00:12
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Honda NC 750S

Re: Udrzba retaze

Poslaťod puccky1 » 10 Mar 2016, 08:59

TomCZ píše:přiznám se že po všech teoriích co jsem slyšel a četl, jsem se stejně nejvíc poučil, když mi to poprvé ukázali v servisu při prohlídce.

ono jedno praktické ukázání je sto teorií

Tom ja som bol len dvakrat v servise a dvakrat som z neho vysiel s uplne nasponovanou retazou a nasponovanou spojkou bez vole a toto nie je teoria ale cista prax v nejednom servise
Nase stroje nie su narocne na udrzbu staci ked budete pouzivat svoj zdravy sedliacky rozum

Odoslané z A0001 pomocou Tapatalku
Obrázok užívateľa
puccky1
Moderátor
Moderátor
 
Príspevky: 3931
Registrovaný: 03 Feb 2013, 23:29
Bydlisko: Žiar nad Hronom
Motorka: Honda NC 700X

Re: Udrzba retaze

Poslaťod Pito » 10 Mar 2016, 10:05

Ako byvaly servisak poviem iba tolko, ze servisy nie su vseliek a najma vam rozhodne negarantuju dobre vykonanu pracu :)
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2891
Registrovaný: 23 Okt 2015, 14:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Re: Udrzba retaze

Poslaťod Zizi79 » 10 Mar 2016, 18:39

Pito píše:Ako byvaly servisak poviem iba tolko, ze servisy nie su vseliek a najma vam rozhodne negarantuju dobre vykonanu pracu :)

Potom česť výnimkám.... Ja sa na servis v RP MOTO Prešove sťažovať nemôžem... O kvalite svedčí aj fakt, že servis v Prešove navštevujú aj Košičania, ktorí majú obrovské dílerstvo Hondy v Kosiciach a arogantný a neprofesionalny prístup k zákazníkovi je tam dennodenne jav...

V Prešove je jeden technik, predajca a majiteľ.... Majiteľ je skvelý technik a elektrikár.... Super prístup, nezderu ta z koze... Majiteľ Ti dvihne telefon kedykoľvek... Zasekla sa mi dct... V nedeľu ráno prišiel, resetol prevodovku, love nepýtal...

Toto je prikladny prístup k zákazníkovi...

Odoslané z E5823 pomocou Tapatalku
Jazdím pre radosť
Honda CTX 700D 2014, Honda Integra 750D 2016, Honda VFR 1200FD 2013, Honda Integra 750D 2014, Honda VFR 1200FD 2012
Obrázok užívateľa
Zizi79
********
********
 
Príspevky: 1249
Registrovaný: 21 Júl 2015, 09:40
Bydlisko: Prešov
Motorka: Iná

Re: Udrzba retaze

Poslaťod TomCZ » 10 Mar 2016, 18:55

Taky jsem spokojený, zatím vše na výbornou i když je fakt že jednu hondu mám 3km ale přitom já jezdím až do té 50km daleko od domova. Takže chápu občasný problémy majitelů, hold každý si vybere toho nej

Odesláno z mého GT-I9506 pomocí Tapatalk
Obrázok užívateľa
TomCZ
****
****
 
Príspevky: 136
Registrovaný: 06 Máj 2014, 10:21
Bydlisko: ČR
Motorka: Honda NC 750X

Re: Udrzba retaze

Poslaťod puccky1 » 10 Mar 2016, 19:22

Zizi kiez by boli vsetci taki ako pises

Odoslané z A0001 pomocou Tapatalku
Obrázok užívateľa
puccky1
Moderátor
Moderátor
 
Príspevky: 3931
Registrovaný: 03 Feb 2013, 23:29
Bydlisko: Žiar nad Hronom
Motorka: Honda NC 700X

Re: Udrzba retaze

Poslaťod Pito » 10 Mar 2016, 23:22

Urcite nie vsetci su taki, ale skor treba hladat tych lepsich. Na blbcov narazis velmi lahko.
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2891
Registrovaný: 23 Okt 2015, 14:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

PredchádzajúciĎalší

Späť na Sekundárny prevod

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť