Stránka 2 z 3

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 28 Sep 2014, 19:57
od PotkanDudu
jezdec74 píše:Dneska jsem to testnul, kmitání je od cca 60 km/hod níže. Při 100 km/hod je to naprosto bez kmitání :)


To je stejné jako u mě

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 28 Sep 2014, 20:27
od puccky1
jezdec74 píše:U mě to jen TopCasem není, mám ho tam pořád a nedělalo to.

Tak dela ci nedela ??????????????????????
v dasich dvoch prispevkoch pises ze ti to dela :shock:
Kto sa tu ma potom vysomarit :lol:

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 28 Sep 2014, 20:37
od janh2
Já mám takovou zkušenost, že čím těžší mám náklad v kufru, o to v menší rychlosti mi začnou kmitat řídítka. Stejně se mi to projevovalo i na skútru SH125i. Beru to jako vlastnost jednostopého přemisťovadla :)

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 29 Sep 2014, 08:24
od jezdec74
puccky1 píše:Tak dela ci nedela ??????????????????????
v dasich dvoch prispevkoch pises ze ti to dela :shock:
Kto sa tu ma potom vysomarit :lol:

Vždyť je to z toho textu jasné ;) S TopCase jezdím pořád. Ze začátku to nekmitalo, teď to kmitá :roll:
Pochopeno :lol:

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 29 Sep 2014, 20:32
od Richi
tak dnes som kmytanie podrobil podrobnemu tesru
- na povrchoch roznej kvality
- pri roznych bocnych ci proti vetroch
- pri rychlostiach v rozmedzi 35-135
- s topcase

ZIADNE KMYTANIE ani ked som to skusal rozkmytat rucne
z toho je pre mna jednoznacny zaver: sposobuje to zle vyvazene predne koleso

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 29 Sep 2014, 22:40
od BB33
MAM TAKU MALU POZNAMOCKU : na motocykle sa riadidla( riditka) montuju nie preto aby bolo kam zavesit brzdove a spojkove pačky, ale aby sa s nimi riadila (ridila) motorka.
Vrelo teda odporucam pri jazeni na motorke venovat nalezitu pozornost drzaniu riadidiel (riditek) a tymto sposobom uplne eliminovat akekolvek vibracie volne pohodenych riadidiel (riditek).

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 30 Sep 2014, 06:31
od Richi
BB33 píše:MAM TAKU MALU POZNAMOCKU : na motocykle sa riadidla( riditka) montuju nie preto aby bolo kam zavesit brzdove a spojkove pačky, ale aby sa s nimi riadila (ridila) motorka.
Vrelo teda odporucam pri jazeni na motorke venovat nalezitu pozornost drzaniu riadidiel (riditek) a tymto sposobom uplne eliminovat akekolvek vibracie volne pohodenych riadidiel (riditek).


A to Ty odkial vies?? :?:
Tak to finguje na inych motorkach? :D
Lebo nase NC riadime prenasanim taziska a riadidla nam sluzia na stabilizaciu posedu
Ale riadidlami motorku neriadime :!: (do zakrut) (samozrejme to plati iba pri jazde cestovnou rychlostou. Nie pri parkovani)

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 30 Sep 2014, 07:08
od Alesko
Podla mna sa Richi72 s timy riadidlami mylis. Keby si mal zamknute riadidla na pevno nezatocis, ani tym ze naklonis motorku.

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 30 Sep 2014, 08:23
od Supi
Suhlasim s Aleskom. Riaditka su zaklad zatacania. Tazisko ma zasadny vplyv na polomer zatacania, uhol naklonu, ale bez pohybu riadidla by si nezatocil. Ak by sa riadidlo vobec nepohlo, naklonom motorky by jazdec len padol na zem. Ak by sa mu vobec podarilo naklonit motorku, hlavne vo vyssej rychlosti.

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 30 Sep 2014, 10:08
od PRx
Musím podpořit Richiho a doporučuju se podívat na video se Sršněm, motorka se dá řídit i bez řidítek - dal si ruce za záda a jezdil v klikaté cestě a dokonce i mezi kužely, a navíc při uzavřené zatáčce když tě to vynáší stačí zatlačit do vnitřního řidítka tak aby kolo šlo opačným směrem tím se zvětší náklon a lépe zatočíš ;-)

ještě zmíněné video: http://www.youtube.com/watch?v=VAF8edoL54U :like:

a ještě přidám bibli zatáčení, hned 4 minuta - ukázka na tříkolce :-D : http://www.youtube.com/watch?v=tYXoA01dVhs :lol: :lol: :lol:

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 30 Sep 2014, 10:37
od Supi
PRx píše:.... stačí zatlačit do vnitřního řidítka tak aby kolo šlo opačným směrem tím se zvětší náklon a lépe zatočíš ;-)


cize inymi slovamni co? Zatacas riaditkami :D

Srsen je urcite skvely jazdec a je sa co od neho ucit. Je ale trochu jesitny a zbytocne nasilu sa drzi svojho vyroku, ze "zataca sa prenasanim vahy a nie riaditkami". To je blbost ak sa to berie doslova a aj on to vie. Ale neprizna to, len zjemnuje svoj vyrok v zmysle, ze "rozumni vedia ako to myslel."

Stale plati, ze bez akejkolve zmeny smeru riadidiel nezatocis. To, ze Srsen zatacal bez ruk... v poriadku. Kazdy sme to robili na bicykli. Ja mam na GS-e tempomat, tak tam ked nie je premavka si nastavim cez dediny 50km/h a sem tam prechadzam zakruty v dedinach tiez bez drzania riadidiel, len zmenou taziska. ALE co je dolezit je, ze aj ked ty sa nedotknes riadidiel, tie aj tak zmenia smer a az potom motorka zatoci. Ak by si si napr. zvaril riadidla v polohe "rovno", tak nezatocis ani ked budes akokolvek prenasat vahu z jednej strany na druhu. Jedine hodis drzku.

To co chcel Srsen povedat je, ze cisto countersteering (protirejd, protichodne zatacanie... alebo aky to ma preklad) nestaci na bezpecne ovladanie motorky. Cisto counterseeringom sa motorka rychlo nakloni, ale ak jazdec zostava v kolmej polohe voci vozovke, tak motorke brani v zatacani. Tym padom ju musi zbytocne vela naklonit aby zatocila. Ak ale jazdec presunie svoju vahu dovnutra zakruty, motorke vyrazne pomoze v zatacani. Takto nemusis az tak velmi naklopit motorku a zakrutu mozes prejst podstatne rychlehsie ako cisto pouzitim countersteeringu bez presunu vahy. A samozrejme, cim menej naklonis motorku, tym je to bezpecnejsie bez hrozby smyku.

A este na zaver - zatacat len presunom vahy a cakat kym motorka sama otoci riadidlami, je hrozne nemotorne a pomale. Nikto to tak nerobi, aj ked si to mozno neuvedomuje. Bez counterseeringu jednoducho nemas sancu byt v zakrutach rychly. A pri prvom esicku by si letel von, lebo rychlo preklopit motorku je bez counterseeringu nemozne.


A k teme kmitanie riadidiel :) - co som ja zistil, tak riaditka na vacsine motoriek kmitaju pri nespravnom rozlozeni vahy. Bud tazky topcase, alebo napr. agresivne zrychlovanie - pri tom sa to vacsinou neprejavi, kedze clovek vzdy drzi riaditka, ale par krat ked som len velmi jemne pridrzal riaditka, tak som si vsimol, ze su akesi "nervoznejsie".

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 30 Sep 2014, 22:25
od Richi
1 - je to vobec srsen? ved tam mal spetaky :lol:
2 - kameru ma pevne spojenu s moto. Pri ceste z kopca som polozol prsty na monitor na jeho riadidla. pocas celej cesty sa riadidla NEPOHLI. t.z. ani pri prenasani taziska sa riadidla nenatacaju (mozno par mm ale to je nebadatelne)
3 - toto je prve video ktore som otvoril na webe a tiez tam nevidim nejaky zretelny pohyb riadidiel https://www.youtube.com/watch?v=RVX1PWqz14k

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 30 Sep 2014, 23:40
od Supi
Richi, toto je asi na dlhsie a nesuvisi to uplne s temou. Ale ked uz sme zacali, snad nas admin nesprdne. Pripadne zalozime novu temu a presunieme to tam. :)

Co pises, ze riadidla sa nepohli, to tak nie je. Staci minimum pohybu, co na videu nemas sancu postrehnut, a motorka sa okamzite nakloni. V praxi to funguje takto.

Chces zatocit dolava:
1.) prenesies vahu nalavo
2.) automaticky, mnohi si to ani neuvedomia, jemne tlacis na lave riaditko - jednoducho ako sa naklonis, lavu ruku sice pokrcis ale na 100% trochu zatlacis riaditka. Pravou rokou castokrat jemne zatiahnes pravu stranu riaditka. Ak si budes davat pozor a nasilu to nespravis, nevadi, motorka to spravi za teba, len omnoho pomalsie, kedze kolesa ju drzia v rovnovahe (gyroskopicky efekt).
3.) koleso sa natoci doprava
4.) odstrediva sila polozi motorku dolava... ty ako jazdec tam uz si, ak mas spravnu techniku jazdy :)
5.) hned ako odstrediva sila polozi motorku dolava predne koleso sa tiez natoci dolava!
6.) V tomto momente sa vyrovnaju gravitacne sily a odstredive sily, ty s motorkou nepadnes a motorka ZATOCI DOLAVA, kedze RIADITKA ZATOCILI dolava.

Cim rychlejsie ides, tym je odstrediva sila vacsia. Ak ides velmi, velmi pomaly, staci ti otocit riaditkami dolava a zatocis dolava.
Ak ides trochu rychlejsie, staci ti preniest vahu tela a otocit riaditkami dolava. Zatocis dolava a nepadnes (odstrediva sila bude rovna gravitacnym silam na druhej strane).
Ak ides rychlo, uz musis cielene udrzovat motorku v naklone prave "countersteeringom", t.zn., ze pocas celej doby zatacania dolava tlacis na lavu ciast riaditka. Vsetky kroky su ale presne tie iste ako som ich opisal.

Do istej rychlosti sa da relativne efektivne zatacat aj bez ruk - motorka sa postara o natocenie riaditok. Zvysujucou sa rychlostou sa ale polomer zatacania pri pouziti len prenosu vahy tela bez chytania sa riaditok extremne zvacsuje = bez aktivnej prace s riaditkami sa na motorke neda normalne jazdit a efektivne zatacat.

Video priklad (pozri od 2:00, tam je to krasne vidiet, co robi predne koleso pri zatacani): https://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc&feature=player_detailpage#t=121
Jazdec vo videu ide dost pomaly a tocenie kolesa ledva vidiet aj v spomalenom zabere. Pri vyssej rychlosti to bez nejakej vacsej videoanalyzy nemas sancu zbadat. Cim rychlejsie ides, tym je polomer zatacania standardne vacsi = natocenie riaditok mensie. Ten tvoj system polozenia prstov na obrazovku nie je najlepsia metoda ako nieco dokazovat ;) Aj ked vlastne pises "mozno par mm ale to je nebadatelne"....a presne na tom to cele stoji!


A este jeden mozno trochu extremne zjednoduseny priklad co mi prave napadol, ale tak to funguje:
Zober si akekolvek pero s kruhovym prierezom (simulacia pneumatik). Spinka predstavuje jazdca. Prva polovica pera predne koleso, druha polovica pera zadne koleso. Pero sa neohyba = to simuluje zamknutie riaditok do polohy rovno. Teraz daj spinku tak nech je trochu nalavo a suchni pero dopredu (snaz sa rovno). Stane sa to, ze pero pojde rovno, urcite nezatoci dolava, aj ked jazdec (spinka) presunula tazisko dolava. Spinka samozrejme padne na lavu stranu, kedze posobi na nu gravitacia a nulova odstrediva sila. Toto by sa stalo aj s jazdcom a motorkou ak by sa riaditka pri zatacani absolutne neotocili a boli zamknute v polohe rovno.

Sorry, ak moje vysvetlenie vyznie ze mudrujem. To som nechcel (naozaj :lol: ), ale lepsie a kratsie to neviem opisat.

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 30 Sep 2014, 23:51
od Supi
Richi a este k tvojmu bodu 2 - riaditka nemaju ist hore a dole ale dolava a doprava. A aj to len o malo (ako som pisal vyssie). To nemas sancu vidiet na tom srsnovom videu.
Na to potrebujes takyto uhol kamery:https://www.youtube.com/watch?v=tYXoA01dVhs&feature=player_detailpage#t=386

Re: Kmitání řídítek

PoslaťNapísal: 01 Okt 2014, 19:15
od Puggy
Supi, na tom videu od Keitha Coda je to všetko elegantne popísané a myslím, že by si ho mal pozrieť každý biker skôr než opustí ihrisko a vyberie sa na cestu. Tá kontra je zásadný rozdiel medzi jednostopým a viacstopým vozidlom. Vôbec to neberiem ako "mudrovanie", je potrebné to pripomínať a niekomu aj 10x (...a nepomôže).