Stránka 3 z 3

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 06 Feb 2019, 23:55
od Richi
Pepe, to sú cenné informácie ktoré určite raz použijem. Díky za príspevok.

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 07 Feb 2019, 05:51
od Zizi79
Ja som ITckar takze rozumiem len predlozkám... "-)

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 07 Feb 2019, 08:31
od Floyd
Zizi79 píše:Ja som ITckar takze rozumiem len predlozkám... "-)

Ja som zas zistil, že vôbec nerozumiem česky.

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 07 Feb 2019, 09:39
od pepe
Pánové, pánové, samé výmluvy. Koukejte to nabiflovat, na příštím stretku vás z toho vyzkouším, píšu si - Zizi, Floyd...

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 07 Feb 2019, 10:12
od miro13
pepe, perfektný článok :like: ....síce nemám toľko € navyše na zainvestovanie ale kto do toho pôjde, tak mu tvoj príspevok určite pomôže....tak isto mi riadne lezú na nervy tvrdé rázy do riadidieľ pri prechode nerovnosťami.

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 07 Feb 2019, 10:25
od Pito
Pepe, hodnotne :like:

Ja som kupoval na moto komplet streetbox od hyperpro, tak ti mozem ukazat, ako dobre si urobil, ze si investoval do ohlins a andreani :D :lol:

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 07 Feb 2019, 16:13
od pepe
Něco špatně Pito? Hyperpro nebrat?

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 07 Feb 2019, 18:51
od Supi
Pepe, klobuk dole, paradne si to spisal :like:

Ja mam len 2 "vyryvacne" poznamky :P Aj ked dopredu priznavam, ze sa nevyznam tak ako ty a tie moje poznamky by mali byt chapane ako namet na diskusiu :)

pepe píše:krok 1) předpětí pružin (tady potřebujeme pomocníka)
Předpětím pružin nastavujeme na motorce tzv. statické zatížení (označované zkratkou SAG). Zjednodušeně řečeno - jak moc se vidlice (přední i zadní) "ponoří", když si na ni sednu. Tímhle totiž na motorce ovlivňujeme dvě velmi důležité věci:
a) chování pérování - komfortnější nebo tužší sportovnější. Obecně se uvádí, že by statické zatížení jezdcem mělo být mezi 1/3 a 1/4 celkového zdvihu. 1/3 bude logicky komfortnější a 1/4 sportovnější.


OK, dajme tomu. Ale primarnym ucelom nastavovania predpatia nie je komfort vs sportovost. Niektori motorkari menia predpatie a tvrdia, ze "teraz pojdu sportovo, tak si predpatim pritvrdia podvozok". V skutocnosti (bez zmeny zataze) menia geometriu podvozku, ako si aj ty pisal, a motorka im nefunguje, ako by mala.
Pravidlo 1/3 je o tom, ze "obetujem" 1/3 pruzenia na negativne pruzenie, t.j. ked vbehnem do jamy, kolesa klesnu. Bez tejto 1/3 by motorka prelietavala cez jamy. V zakrute, ak by sa cesta trochu "zhupla", kolesa by sa odlepili od asfaltu a motorkar by letel k zemi.
V ziadnom pripade sa predpatim nema nastavovat tvrdost (sportovost) pruzenia.


pepe píše: Je třeba taky pamatovat na to, že každá změna na předpětí pružin bude potřebovat nové nastavení tlumení - víc předepnutá pružina bude vidlici vracet rychleji. Proto to pořadí 1) předpětí 2)tlumení odskoku.

Predpatie by sa malo menit len ak sa meni zataz. (+ batozina, + spolujazdec). Ak sa predpatie nastavi spravne na aktualne zatazenie motorky, tak kompresiu a odskok netreba menit. Zmenu tuhosti pruziny (zmenou predpatia) pokryje vacsia/mensia zataz na pruzinu.

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 07 Feb 2019, 20:28
od Pito
pepe píše:Něco špatně Pito? Hyperpro nebrat?


Takto to napisem. V pomere cena/vykon si myslim ze je hyperpro fajn. Treba brat v zretel, ze ide v podstate o lowcost vyrobok. Fungovat to bude urcite lepsie ako original, ale trebars na Ohlins to mat nebude. Uz len kvoli moznostiam nastavia, kedy oproti zakladu nemam ani o jeden parameter vacsiu moznost nastavenia, nehovoriac o tom, ze sa to uplne na dany typ moto nevyraba /ja konkretne mam dost problem nastavit co i len predpatie - moto nema zadok chyteny cez prepakovanie, ale priamo na kyvku. Original sa nastavuje predpatie na spodku struny, tu hore. Pristup nebudem pisat aky je, padlo by vela vulgarizmov :D /. Celkovo nie je pristup ani od hyperpra co sa tyka samotneho nastavovania podla mna fajn. Kupis podvozok, ktory nemozes upravit na svoju vahu (pruzinu ponukaju proste iba jednu) a ak ti nesedi dyn. sag, co je vysledok makkej/tvrdej pruziny si prakticky v haji.

Cakumprask aby som nehanil, v danej cene si osobne myslim, ze sa neda najst nieco lepsie ako Hyperpro. Wilbers (nemecka odnoz HP), YSS a im podobne, co som prechadzal fora su na tom este horsie. Ja som stal pred otazkou co urobit so zadnym tlmicom a repas povodneho by vysla na moje gusto moc (okej, vraj s novou pruzinou viac ako komplet zadok od hyperpro), cize preto som do toho isiel. Ten je samozrejme plne servisovatelny, co mi chalani zo servisu pri povodnom nevedeli garantovat.

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 07 Feb 2019, 21:37
od puccky1
Doteraz som si myslel ze trocha motorkam rozumiem a teoreticky aj praci tlmicov ale uz sa naozaj zacinam stracat.
To co sa tu zacalo detailne riesit je doslova alchymia ;)
Som rad ze mam jednoduchy podvozok a nemusim nic nastavovat lebo iste by som to cele rozhasil a potom tu plakal ze ako to dat do poriadku :)

Odoslané z A0001 pomocou Tapatalku

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 08 Feb 2019, 01:07
od pepe
Supi, diskuzi se samozřejmě nebráním, ale žádné "vyrývače" tolerovat nebudu! :twisted:
Psal jsem to schválně hodně zjednodušeně, možná trochu polopaticky, prostě tak, aby lidi, co se o tuhle oblast nezajímají, mohli si přesto s mým "návodem" pérování nastavit. Vysvětloval jsem proto jen podstatné věci, které by to nastavení pomohlo pochopit. Proto jsem se třeba nevěnoval negativnímu odpružení apod.
V něčem s tebou budu souhlasit, v něčem ne. Máš určitě pravdu, že regulaci předpětí pružin lidi chápou a používají špatně. Teď pojedu palbu, tak s tím pořádně zakroutím...Takže jestli měl doteď podvozek funkční, tak tímhle si ho totálně rozhází včetně geometrie a s tím jede "palbu". Smysl by to mělo, kdyby to dělal s metrem v ruce, aby nastavil stejné statické zatížení vpředu i vzadu a pak to ještě doladil správně tlumením.
Stále tedy trvám na tom, že regulaci předpětí pružin lze použít na:
1) celkové nastavení podvozku na sportovnější (tvrdší, tedy menší SAG) nebo komfortnější (měkčí, větší SAG) charakteristiku - s dodržením geometrie a doladěním tlumení - běžná praxe, mají to i výrobci motocyklů ve svých manuálech
2) jemné doladění geometrie - tady by leckdo významně zdvihl obočí, ale pravda je, že to dělají i zkušení borci, takže to považuju za možné
3) kompenzaci SAGu při změně zatížení (spolujezdec, náklad...), tady máš samozřejmě pravdu, nemáš ji ale v tom, že při změně předpětí v tomto případě není třeba doladit odskok, protože to vykompenzuje zvýšená zátěž. Tvoje úvaha zní logicky, ale v praxi to tak není, i v tomto případě je potřeba zvýšený tlak pružiny regulovat zvýšením odskoku.
Nemám sice pro svá tvrzení nic, čím bych to jasně a nepochybně prokázal, tohle téma mě prostě jen roky zajímá a tak zjišťuju, čtu, ptám se, ověřuju, zkouším. Proto si taky za tím stojím, protože to je všechno pravda - moje pravda :D :D

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 08 Feb 2019, 01:10
od pepe
Díky Pito, tak nějak jsi mě potvrdil, co jsem si o Hyperpro myslel :)

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 08 Feb 2019, 05:17
od Zizi79
Pepe naozaj sa vyznaš... a to si pisal pre beznych ludi a ja skoro nicomu nechapem... no nic kazdy mame to svoje :-)

Re: Nastavenie zadneho tlmica

PoslaťNapísal: 08 Feb 2019, 10:27
od Supi
Pepe, opat super :like:
A paci sa mi "tvoja pravda" :lol: :lol:

Mnohe som nevedel a som rad, ze som sa dozvedel nieco z realnej praxe. Napriklad ten bod 3.

Moje skusenosti s manualne nastavitelnymi tlmicmi su chabe. Jazdim na semi aktivnom podvozku, kde ked jazdec citi, ze nieco nie je OK, tak si to vie okamzite nastavit a okamzite citi rozdiel. To je super na pochopenie, ako tlmice funguju. Ale zaroven som ochudobneny o uplne detailne nastavovanie .... vela veci ma tlmic prednastavenych, pripadne si sam koriguje (podla zrychlenia, naklonu...). Takze vela veci, ktore ty vies, mne unika :)