Jednoduchý test kapacity autobatérie s voltmetrom. Tento test odhalí, či autobatéria nie je „mäkká“. Samozrejme záleží na kapacite akumulátoru, väčšia novšia zvláda test lepšie ako stará menšia. Akumulátor po nabíjaní nechajte oddýchnuť jednu alebo viac hodín, pripojte do auta, zmerajte napätie voltmetrom. Povedzme že bude 12.6V. Zapnite svetlá, napätie klesne o 0.4 max 0.7 V, čiže voltmeter ukáže 12,2 V-12,0 ďalej napätie bude padať ale len pomaly 11.9V a pod. Test ukázal, že batéria odoláva záťaži a jej stav vyhovuje. Ak by napätie na batérii padalo rýchlo, batéria už nemá kapacitu a nie je vhodná do prevádzky.
Prakticky članok s podrobným postupom ako si zmerať dobíjanie batérie - testovací diagram kontroly dobíjania motocyklových batérií.
Honda Optimate 3 - originálny tester batérii
Dobíjanie alternátorom sa dá dobre určiť voltmetrom 12V/24V prípojky po štarte by malo vystúpať napätie na 13.6 -14.8V. Ak by napätie nevystúpalo ostalo by iba“ spamätávanie batérie po štarte“ tak je vadný alternátor, resp batéria nie je dobíjaná. V praxi sa to prejavilo tak, že batéria pred štartom mala 12.6 V, po štarte klesla na 12.1 V a pomaly stúpala pri naštartovanom aute. Ak je dobrý alternátor, napätie vystúpa okamžite, treba ani šliapať na plyn.
Napätie v praxi na používanej autobatérii (staršia autobatéria):
Ak je batéria staršia viac ako 18 mesiacov môžete použiť tieto hodnoty
14,4V – 13,6V – Dobíjanie alternátorom
13,1V – 12,6V – Napätie tesne po odpojení dobíjania , staršia batéria klesá rýchlejšie a nižšie ako pri novej batérii
12,6V – 12,2V – Napätie, ktoré sa ustálilo po 8-12 hodinách po nabíjaní nižšie napätie = horší stav batérie, cez to všetko batéria môže v poriadku štartovať.
12,2V- 12,0V – ak batéria dosiahne tento stav treba ju nabiť , ak klesne na túto hodnotu tesne po nabíjaní tak nebude v poriadku , ak klesne po 8-12 hodinách po nabíjaní bez toho aby ju výbíjal nejaký spotrebič el energie v aute tak sa jej životnosť sa chýli ku koncu.
12,0V – 11,5V – Ak klesne napätie samovoľne po nabíjacom procese jedná už o starú batériu. Je možné že má prerazený článok. V prípade, že máte isté, že batériu nevybíjal žiadny spotrebič v aute (batéria bola odpojená) odporúčame kúpiť nový akumulátor. A máte podozrenie, že vám nejaký spotrebič batériu vybíja, využite postup uvedený nižšie
11,5V – 10,5V Ak batéria samovoľne bez záťaže klesne na túto hodnotu je zlá. Treba ju vymeniť, keď máte podozrenie na vybíjanie a napätie klesne iba ak pripojíte batériu do auta. Je pravdepodobné, že ju vybíja zariadenie ukryté v aute alebo poškodená izolácia. V tom prípade autobatériu nepripájajte do auta, treba do opravy autoelektrikárovi, ktorý vyhľadá chybné zariadenie, ktoré „preráža“.
10,5V – nižšie Batéria má vadný článok a treba ju vymeniť za novú, alebo ak máte istotu, že akumulátor je ok, tak je nejaký vodič v skrate. Batériu do auta nepripájajte ani na okamžik.
Zvysok o problematike sa docitate na tomto webe odkial som toto cerpal: Ako zistiť stav autobatérie a správnym nabíjaním jej predĺžiť životnosť